Informatie over je rechten en plichten bij het huren van jouw woning
Je hebt met ons een huurovereenkomst voor woonruimte. Bij die huurovereenkomst horen de algemene huurvoorwaarden. Hierin staan onze precieze afspraken over het gebruik van je woning. Op deze pagina geven wij je extra algemene informatie over je rechten en plichten als huurder van de woning.
Je moet in het gehuurde huis wonen en het alleen als woning gebruiken
Een woning is om erin te wonen. Het is niet bedoeld voor andere activiteiten, tenzij wij jou met een brief of e-mail toestemming geven voor ander gebruik. Je mag je huis niet gebruiken voor een bedrijf. Thuiswerken mag wel als dat op geen enkele manier storend is voor je buren of omwonenden.
In de huurovereenkomst hebben wij afgesproken dat je zelf in je gehuurde woning woont. Jouw gehuurde woning is je hoofdverblijf. Dat betekent dat je hier woont en dat je niet een andere woning hebt waar je voor langere tijd woont. Je mag niet zonder toestemming van DUWO iemand anders in de woning laten wonen. Behalve als het gaat om je partner of nog thuiswonende kinderen. Iemand anders in de woning laten wonen mag alleen als DUWO per brief of e-mail toestemming geeft. We kunnen daaraan voorwaarden verbinden.
Krijgen wij signalen dat je niet meer in de woning woont? Of dat je voor een langere periode ergens anders woont? Dan verwachten we van jou dat je ons uitlegt hoe de situatie is. Je moet feiten en omstandigheden aandragen waaruit blijkt dat je nog wel in de woning woont. Stellen wij vast dat je zelf niet meer in de woning woont? Dan willen we de huurovereenkomst met jou beëindigen. Als je daar dan niet mee instemt, zullen wij de rechter vragen de huurovereenkomst te beëindigen. Wij kunnen de woning dan toewijzen aan iemand anders die een woning zoekt.
We kennen voorbeelden dat een huurder de woning onderverhuurt tegen een aantrekkelijk bedrag. Doe het niet: het lijkt aantrekkelijk maar je raakt je woning echt kwijt!
Je schrijft je in bij de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente. Je blijft op dit adres ingeschreven staan zolang je de woning van ons huurt. Als de huur stopt dan moet je jezelf weer uitschrijven bij de gemeente.
Wij mogen jouw woning niet betreden zonder je toestemming, tenzij er een noodsituatie is
Uitgangspunt is dat wij niet zonder je toestemming jouw woning betreden. Tenzij er sprake is van een noodsituatie waarvoor wij direct moeten ingrijpen. Bijvoorbeeld als er een gaslek is, een brand of een gesprongen waterleiding op een moment dat je niet thuis bent. In die situatie kunnen wij je woning ook zonder je toestemming of een rechterlijke machtiging betreden.
Je moet ons ook binnen laten als
- wij dringende werkzaamheden (onderhoud en inspecties) moeten uitvoeren
- wij gaan renoveren en wij je daarvoor een redelijk voorstel hebben gedaan
- jouw medewerking nodig is voor werkzaamheden bij je buren
- een bezichtiging gepland is voor verkoop of nieuwe verhuur.
Als je ons in die gevallen niet binnenlaat, kunnen we de rechter vragen om ons te machtigen om je woning te betreden.
Verschillende soorten huurovereenkomsten
Er zijn verschillende soorten huurovereenkomsten: tijdelijke huurcontracten, vaste huurcontracten en doelgroepencontracten. Het soort contract is belangrijk voor hoe lang je de woning kunt huren. Meer daarover lees je op:
De mogelijkheden voor huurverhoging worden bepaald door de minister. Die stelt jaarlijks vast met hoeveel procent de huur mag worden verhoogd. De maximale huurprijs kan je controleren via:
Onderhoud
Wij repareren gebreken aan je woning als je dat vraagt. Daarbij geldt wel dat:
- als het gebrek door jouw schuld is ontstaan, we de kosten daarvan bij jou in rekening brengen.
- als het het om kleine en eenvoudige herstellingen gaat, komen de kosten voor jouw rekening. Wanneer je het service-abonnement hebt afgesloten, zijn die kosten voor DUWO.
- in het geval de reparatie niet eenvoudig is uit te voeren, maken we afspraken hoe en wanneer we dat gebrek zullen repareren.
Als er problemen zijn die je niet zelf kunt oplossen, dan kan je ons dat melden via het huurdersportaal op onze website:
Heeft het spoed dan kan je ons bellen op telefoonnummer 015-2516700.
Verdere informatie over wat onder kleine en eenvoudige herstellingen valt, vind je op:
Je moet zelf dingen onderhouden die je zelf hebt toegevoegd aan de woning. Wij noemen dit Zelf Aangebrachte Voorzieningen (ZAV’s). Heb je iets toegevoegd aan je woning waarvoor wij jou geen toestemming hebben gegeven? Dan moet je het weghalen als wij daarom vragen, tenzij het om veranderingen of toevoegingen gaat die bij het einde van de huur zonder noemenswaardige kosten kunnen worden ongedaan gemaakt .
Klachten en geschillen
Wij doen ons best voor jou. Toch kan het gebeuren dat je niet tevreden bent over ons. Ook kan het gebeuren dat wij met jou van mening verschillen over een belangrijk onderwerp. In beide gevallen kan je jouw klacht melden via onze website:
Als je klacht niet wordt opgelost, dan kan je terecht bij andere organisaties. Hieronder staan ze voor je op een rij.
De klachtencommissie
Er is een speciale onafhankelijke klachtencommissie die klachten over onze dienstverlening behandelt. Een klacht melden kan via:
Gemeente
Vanaf 1 januari 2024 heeft elke gemeente een meldpunt voor klachten over verhuurders of verhuurbemiddelaars. Iedere huurder kan daar terecht. Voor meer informatie kan je contact opnemen met je
Kantonrechter/huurcommissie
In een aantal gevallen kan je ook naar de huurcommissie of de kantonrechter gaan. Via deze link vind je meer informatie: